Τετάρτη, 25 Απριλίου 2018
Facebook Twitter YouTube Rss_feed
Αρχική arrow Άρθρα arrow Τεχνικά arrow Καύσιμο και Guzzi

Καύσιμο και Guzzi

Αξιολόγηση χρηστών: ONONONONON / 104
Φτωχό Αριστο 
Έχει γραφτεί από Tasos Pap.

GasΤα βασικά θέματα που μας απασχολούν είναι δύο:

  • Απλή ή super (100 οκτανίων) αμόλυβδη;
  • Τι θα γίνει με τις κλασικές μοτοσικλέτες όταν σταματήσει η διάθεση της παλιάς “Super” (LRP);

Ξεκινώ από το πρώτο (και απλούστερο) θέμα: Το καλύτερο καύσιμο για τον κινητήρα είναι απλά αυτό που συνιστά ο κατασκευαστής. Αν συνιστά βενζίνη 95 RON (οκτάνια), πραγματικά δύσκολα  θα δείτε διαφορά (έως καθόλου) με την Super των 100 RON. Σε περίπτωση αμφιβολίας ελέγξτε τη σχέση συμπίεσης του κινητήρα. Αν αυτή είναι μεγαλύτερη από 10:1, είναι πιθανό να χρειάζεστε βενζίνη 100 RON. Επίσης αν ακούτε χτύπημα (πυράκια) χρησιμοποιήστε επίσης βενζίνη 100 RON. Αν το πρόβλημα συνεχίζεται και με τη Super, τότε γρήγορα στο συνεργείο για μια ρύθμιση αβάνς. Γενικά να γνωρίζετε ότι το χτύπημα είναι σαφής ένδειξη αυτανάφλεξης, η οποία δημιουργεί τεράστια φορτία στον θάλαμο καύσης και ως εκ τούτου είναι θέμα ιδιαίτερα σοβαρό και πρέπει να αντιμετωπίζεται άμεσα.

UltimateΌσο αφορά τα «ειδικά» καύσιμα του εμπορίου, όπως τις V-Power και V-Power Racing της Shell, ή την Ultimate της BP, κυρίως διαφοροποιούνται λόγω της ύπαρξης πρόσθετων. Τα πρόσθετα αυτά είναι κατά κύριο λόγο καθαριστικά και επομένως δεν επηρεάζουν άμεσα τις επιδόσεις. Βελτίωση μπορούμε να έχουμε σε παλαιό και άσχημα συντηρημένο κινητήρα, όπου μετά από (αρκετή) χρήση τέτοιου καυσίμου, πράγματι παρατηρούμε μια κάποια βελτίωση στη λειτουργία του. Επί τη ευκαιρία υπενθυμίζω ότι η VPower είναι καύσιμο 95 RON δηλαδή αντίστοιχο με την απλή αμόλυβδη.

Το δεύτερο και αρκετά καυτό θέμα για εμάς, είναι τι συμβαίνει με την κατάργηση της LRP σε σχέση με τις παλαιότερες μοτοσικλέτες. Για να μάθουμε και λίγη ιστορία, η χρήση του τετραεθυλούχου μόλυβδου ξεκίνησε εμπορικά στις Η.Π.Α. το 1925 και στην Αγγλία το 1929 και στην υπόλοιπη Ευρώπη περίπου στα μέσα της δεκαετίας του ‘30. Επομένως ξεκινάμε από αυτές τις ημερομηνίες για να είμαστε βέβαιοι ότι οι κινητήρες προ του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου λειτουργούν κανονικότατα χωρίς παρουσία πρόσθετου ενισχυτικού του αριθμού οκτανίου. Ιστορικά στην Ευρώπη καταργήθηκε η χρήση βενζίνης με πρόσθετο τετραεθυλούχου μόλυβδου την 1η Ιανουαρίου 2000, αν και σε αρκετά κράτη είχε απαγορευτεί νωρίτερα. Ενδιάμεσα, οι κατασκευαστές κινητήρων λαμβάνοντας υπόψη την ιδιότητα του τετραεθυλούχου μόλυβδου να δημιουργεί σκληρές αποθέσεις στις έδρες των βαλβίδων, χρησιμοποιούσαν σχετικά πιο μαλακά μέταλα. Για την Moto Guzzi από αυτά που γνωρίζω, όλοι οι κινητήρες μετά τον αριθμό 33200 είναι κατασκευασμένοι με σκληρές έδρες βαλβίδων και επομένως χρησιμοποιούν απροβλημάτιστα αμόλυβδη βενζίνη. Ειδικά για τους κινητήρες 1000 cc νομίζω ότι ο αριθμός ξεκινά ήδη από τον 32200. Γενικά όλοι οι κινητήρες που βγήκαν από το εργοστάσιο από το 1990 και μετά, δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα.

gas_pumpΣχετικά με τους κινητήρες από τον Β’ Π.Π. έως το 1990 ας ξεκινήσω καθησυχαστικά: Εφόσον κάποτε λειτούργησαν με την παλαιά βενζίνη, το φαινόμενο «μνήμης» του κινητήρα διαρκεί 30.000 με 40.000 χλμ. Τόσο είναι το διάστημα μέχρι να αφαιρεθούν οι παλιές αποθέσεις από τις έδρες των βαλβίδων. Στο μεταξύ και όσο είναι διαθέσιμη η LRP που περιέχει πρόσθετο καλίου, πάλι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Το κάλιο δεν έχει ποσοτικά τις ιδιότητες του τετραεθυλούχου μόλυβδου, αλλά ακριβώς για τον λόγο αυτό η παρουσία του στην βενζίνη είναι σε μεγαλύτερες συγκεντρώσεις. Αν λοιπόν ο κινητήρας σας είναι ανάμεσα σε αυτούς που κατασκευάστηκαν με «μαλακές» έδρες βαλβίδων, όταν πια σταματήσει η διάθεση της LRP και αφού οδηγήσετε ακόμη 30 με 40 χιλιάδες χιλιόμετρα, αν λοιπόν τότε θέλετε ακόμη να ανεβάζετε τον κινητήρα στα όρια, τότε ψάξτε για πρόσθετα που πωλούνται ξεχωριστά, ή αλλάξτε τις έδρες των βαλβίδων. Στο μεταξύ μπορείτε να χρησιμοποιείτε και την αμόλυβδη χωρίς κανένα πρόβλημα και άφοβα, απλά οδηγώντας με σύνεση, χωρίς να δοκιμάζετε τα όρια του κινητήρα της κλασικής σας μοτοσικλέτας. Το επαναλαμβάνω: χρησιμοποιήστε άφοβα ΚΑΙ την αμόλυβδη.

Και κάτι τελευταίο: ΜΗΝ προσπαθήσετε να βρείτε τρόπο να προμηθευτείτε πρόσθετο με τετραεθυλούχο μόλυβδο. Η δική σας υγεία θα κινδυνεύσει ΑΜΕΣΑ και ΣΟΒΑΡΑ από την χρήση του. Αν θέλετε απαραίτητα κάποιο πρόσθετο (για ψυχολογικούς και μόνο λόγους) προτιμήστε κάποιο πρόσθετο καλίου.
Καλά χλμ σε όλους.

Τάσος Παπαγιάννης
Χημικός Μηχανικός
Επιστημονικός Συνεργάτης και Υποψήφιος Διδάκτωρ
Εργαστήριο Τεχνολογίας Καυσίμων και Λιπαντικών
Σχολή Χημικών Μηχανικών
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Και βέβαια ευτυχής κάτοχος Moto Guzzi Breva 850

Copyright © guzzista.gr

< Προηγούμενα Επόμενα >

Σχετικοί σύνδεσμοι

Facebook google_plus linkedin Twitter YouTube Flickr Rss_feed

Online χρήστες

Έχουμε 424 επισκέπτες σε σύνδεση
Πάνω