Καύσιμο και Guzzi
Τα βασικά θέματα που μας απασχολούν είναι δύο:
- Απλή ή super (100 οκτανίων) αμόλυβδη;
- Τι θα γίνει με τις κλασικές μοτοσικλέτες όταν σταματήσει η διάθεση της παλιάς “Super” (LRP);
Ξεκινώ από το πρώτο (και απλούστερο) θέμα: Το καλύτερο καύσιμο για τον κινητήρα είναι απλά αυτό που συνιστά ο κατασκευαστής. Αν συνιστά βενζίνη 95 RON (οκτάνια), πραγματικά δύσκολα θα δείτε διαφορά (έως καθόλου) με την Super των 100 RON. Σε περίπτωση αμφιβολίας ελέγξτε τη σχέση συμπίεσης του κινητήρα. Αν αυτή είναι μεγαλύτερη από 10:1, είναι πιθανό να χρειάζεστε βενζίνη 100 RON. Επίσης αν ακούτε χτύπημα (πυράκια) χρησιμοποιήστε επίσης βενζίνη 100 RON. Αν το πρόβλημα συνεχίζεται και με τη Super, τότε γρήγορα στο συνεργείο για μια ρύθμιση αβάνς. Γενικά να γνωρίζετε ότι το χτύπημα είναι σαφής ένδειξη αυτανάφλεξης, η οποία δημιουργεί τεράστια φορτία στον θάλαμο καύσης και ως εκ τούτου είναι θέμα ιδιαίτερα σοβαρό και πρέπει να αντιμετωπίζεται άμεσα.
Όσο αφορά τα «ειδικά» καύσιμα του εμπορίου, όπως τις V-Power και V-Power Racing της Shell, ή την Ultimate της BP, κυρίως διαφοροποιούνται λόγω της ύπαρξης πρόσθετων. Τα πρόσθετα αυτά είναι κατά κύριο λόγο καθαριστικά και επομένως δεν επηρεάζουν άμεσα τις επιδόσεις. Βελτίωση μπορούμε να έχουμε σε παλαιό και άσχημα συντηρημένο κινητήρα, όπου μετά από (αρκετή) χρήση τέτοιου καυσίμου, πράγματι παρατηρούμε μια κάποια βελτίωση στη λειτουργία του. Επί τη ευκαιρία υπενθυμίζω ότι η VPower είναι καύσιμο 95 RON δηλαδή αντίστοιχο με την απλή αμόλυβδη.
Το δεύτερο και αρκετά καυτό θέμα για εμάς, είναι τι συμβαίνει με την κατάργηση της LRP σε σχέση με τις παλαιότερες μοτοσικλέτες. Για να μάθουμε και λίγη ιστορία, η χρήση του τετραεθυλούχου μόλυβδου ξεκίνησε εμπορικά στις Η.Π.Α. το 1925 και στην Αγγλία το 1929 και στην υπόλοιπη Ευρώπη περίπου στα μέσα της δεκαετίας του ‘30. Επομένως ξεκινάμε από αυτές τις ημερομηνίες για να είμαστε βέβαιοι ότι οι κινητήρες προ του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου λειτουργούν κανονικότατα χωρίς παρουσία πρόσθετου ενισχυτικού του αριθμού οκτανίου. Ιστορικά στην Ευρώπη καταργήθηκε η χρήση βενζίνης με πρόσθετο τετραεθυλούχου μόλυβδου την 1η Ιανουαρίου 2000, αν και σε αρκετά κράτη είχε απαγορευτεί νωρίτερα. Ενδιάμεσα, οι κατασκευαστές κινητήρων λαμβάνοντας υπόψη την ιδιότητα του τετραεθυλούχου μόλυβδου να δημιουργεί σκληρές αποθέσεις στις έδρες των βαλβίδων, χρησιμοποιούσαν σχετικά πιο μαλακά μέταλα. Για την Moto Guzzi από αυτά που γνωρίζω, όλοι οι κινητήρες μετά τον αριθμό 33200 είναι κατασκευασμένοι με σκληρές έδρες βαλβίδων και επομένως χρησιμοποιούν απροβλημάτιστα αμόλυβδη βενζίνη. Ειδικά για τους κινητήρες 1000 cc νομίζω ότι ο αριθμός ξεκινά ήδη από τον 32200. Γενικά όλοι οι κινητήρες που βγήκαν από το εργοστάσιο από το 1990 και μετά, δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα.
Σχετικά με τους κινητήρες από τον Β’ Π.Π. έως το 1990 ας ξεκινήσω καθησυχαστικά: Εφόσον κάποτε λειτούργησαν με την παλαιά βενζίνη, το φαινόμενο «μνήμης» του κινητήρα διαρκεί 30.000 με 40.000 χλμ. Τόσο είναι το διάστημα μέχρι να αφαιρεθούν οι παλιές αποθέσεις από τις έδρες των βαλβίδων. Στο μεταξύ και όσο είναι διαθέσιμη η LRP που περιέχει πρόσθετο καλίου, πάλι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Το κάλιο δεν έχει ποσοτικά τις ιδιότητες του τετραεθυλούχου μόλυβδου, αλλά ακριβώς για τον λόγο αυτό η παρουσία του στην βενζίνη είναι σε μεγαλύτερες συγκεντρώσεις. Αν λοιπόν ο κινητήρας σας είναι ανάμεσα σε αυτούς που κατασκευάστηκαν με «μαλακές» έδρες βαλβίδων, όταν πια σταματήσει η διάθεση της LRP και αφού οδηγήσετε ακόμη 30 με 40 χιλιάδες χιλιόμετρα, αν λοιπόν τότε θέλετε ακόμη να ανεβάζετε τον κινητήρα στα όρια, τότε ψάξτε για πρόσθετα που πωλούνται ξεχωριστά, ή αλλάξτε τις έδρες των βαλβίδων. Στο μεταξύ μπορείτε να χρησιμοποιείτε και την αμόλυβδη χωρίς κανένα πρόβλημα και άφοβα, απλά οδηγώντας με σύνεση, χωρίς να δοκιμάζετε τα όρια του κινητήρα της κλασικής σας μοτοσικλέτας. Το επαναλαμβάνω: χρησιμοποιήστε άφοβα ΚΑΙ την αμόλυβδη.
Και κάτι τελευταίο: ΜΗΝ προσπαθήσετε να βρείτε τρόπο να προμηθευτείτε πρόσθετο με τετραεθυλούχο μόλυβδο. Η δική σας υγεία θα κινδυνεύσει ΑΜΕΣΑ και ΣΟΒΑΡΑ από την χρήση του. Αν θέλετε απαραίτητα κάποιο πρόσθετο (για ψυχολογικούς και μόνο λόγους) προτιμήστε κάποιο πρόσθετο καλίου.
Καλά χλμ σε όλους.
Τάσος Παπαγιάννης
Χημικός Μηχανικός
Επιστημονικός Συνεργάτης και Υποψήφιος Διδάκτωρ
Εργαστήριο Τεχνολογίας Καυσίμων και Λιπαντικών
Σχολή Χημικών Μηχανικών
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Και βέβαια ευτυχής κάτοχος Moto Guzzi Breva 850
Τελευταία Νέα
Τα πιο δημοφιλή
Σχετικοί σύνδεσμοι
- Arturo Magni
- Giulio Cesare Carcano
- Σύννεφα στο Mandello del Lario
- V7 sport:Telaio rosso
- ΒΒ1 Griso
- V50 Monza
- Moto Guzzi: μια σπουδαία ιστορία
- Moto Guzzi California 90
- Ποιοί είμαστε
- Τεχνικός κώδικας FIVA 2010
- Sport 1200
- Από χρόνο και μέταλλο: Sport 14
- Moto Guzzi και V90- twin
- Λάδια και Guzzi
- Classic endurance 2012
- Moto Guzzi GTV 1939
- Στα Χρόνια του Πολέμου
- Moto Guzzi Trialce
- Guzzi diesel!!!
- Αντλία βενζίνης
- Εργασίες σε V7 Ambassador
- GMG 2011/90 χρόνια Moto guzzi
- Classic Trophy 2012
- 1926 TT: Το "περιστατικό" της Guzzi
- California 1400
- Πρώτες βόλτες με μία V550 Monza
- Moto Guzzi World Club Διεθνής Συγκέντρωση
- Moto Guzzi – αγωνιστική ιστορία/1949-1957
- 1921 Tipo Normale
- Moto Guzzi: Bellagio 940
- Cali 1400 δοκιμές
- Ing. Giuseppe Guzzi
- Άλμα!!! με Moto Guzzi
- Moto Guzzi: Sport 14
- Pietro Ghersi
- Τατόι ΦΙΛΠΑ:ετοιμασίες
- Ipothesys
- Ιστορία του ΤΤ- Isle of Man
- "Girl meets the bike": έρωτας μe ένα Guzzi
- MAGNI Guzzi Australia
- Τατόι ΦΙΛΠΑ: ημέρα αγώνα
- ΚΤΕΟ για μοτοσυκλέτες
- Moto Guzzi: V65 Police
- Duilio Agostini
- Εγκατάσταση βάσης πινακίδας:CATEYE-2
- Le Mans 850: «ο Άσσος»
- Giovanni Ravelli
- Giorgio Parodi
- Carlo Guzzi
- Omobono Tenni
- California Vintage
- Moto Guzzi:Stelvio 1200-2012
- Moto Guzzi: 500GP 4-κύλινδρο
- Αλλαγή φίλτρου αέρα σε 1200 Sport / Breva
- Αποσύνδεση ταχυσύνδεσμου βενζίνης
- Moto Guzzi: 1000s
- Λίστα μοντέλων
- Moto Guzzi 850 Le Mans
- Συνέντευξη: Doom (ΧΝ)
- Moto Guzzi: Nevada 750ie
- Μoto Guzzi: Αποτελέσματα ΤΤ Isle of Man
- Moto Guzzi Police Special
- Αντίο στον Luigi
- 2ο Τατόι circuit 2013: start your engines
- Moto Guzzi 850 Le Mans, ο Άσσος
- V11 Le Mans Rosso Corsa, L'ultimo Discendente
- Breva 1100: 85000 χλμ
- Umberto Todero: η ζωή μου στην Guzzi
- MOTO GUZZI 1969 AMBASSADOR
- Guzzino 65cc
- Moto Guzzi: Wind Tunnel
- Guzzi Meeting “Città di Cava de’ Tirreni”
- Moto Guzzi: V1000 Convert
- Moto Guzzi: Lemans III 1983
- Guido Mentasti 1897-1925
- Moto guzzi T3 cafe racer 1976
- Moto Guzzi 1000 SP 1979
- Moto Guzzi: V7 Classic
- Californication
- Moto Guzzi: "Suzuka 8 Hours" racer
- Μοτο Guzzi: California 1400 touring
- 2o Raduno Area Mediterranea- Moto Guzzi World Club
- ΑΕΤΟΙ ΣΤΟ ΠΗΛΙΟ-3η Συγκέντρωση Moto Guzzi
- Αντίο στον Luigi
- Άδειες οδήγησης: ΑΜ, Α1, Α2 , Α
- ΑΕΤΟΙ ΣΤΟ ΠΗΛΙΟ 2014: Πρόγραμμα
- ΑΕΤΟΙ ΣΤΟ ΠΗΛΙΟ 2014
- Guzzisti Hellas: νέος ιστότοπος
- Moto Guzzi: The Stelvio way
- Party time guzzisti
- Moto Guzzi 1927 vs ατμομηχανής 1913
- Moto Guzzi: Airone 250 1952
- MOTO GUZZI V85 TT