


Moto Guzzi: Sport 14
Η Moto Guzzi Sport 14 θεωρείται, ακόμα και σήμερα, αξιόπιστη μοτοσυκλέτα, με καλή απόκριση στο γκάζι, αλλά και άνετη, με καλή ποιότητα κατασκευής. Λίγους μόνο μήνες από την έναρξη της παραγωγής της, έγινε το επίκεντρο της προσοχής του εργοστασίου του Mandello del Lario.
Η παραγωγή γινόταν σε παρτίδες των 50 μοτοσυκλετών περίπου, καθώς δεν είχαν υιοθετηθεί μέθοδοι μαζικής παραγωγής, οι οποίες απαιτούσαν ετήσιες ποσότητες μερικών χιλιάδων κομματιών. Έτσι, το εργοστάσιο, το οποίο απασχολούσε εκείνη την εποχή περισσότερους από 500 εργαζόμενους, κατόρθωσε να μειώνει την τιμή πώλησης των Sport 14, όσο αυξανόταν η παραγωγή του μοντέλου: ενώ το 1928 η Sport πωλείτο προς 6900 Ιταλικές λίρες, η Sport 14 μετά το 1930 πωλείτο προς 6250 Ιταλικές λίρες, τιμή πολύ ανταγωνιστική, ακόμα και σε σύγκριση με κατώτερα μοντέλα του ανταγωνισμού.
Η μετάβαση από τη Sport 500 στη Sport 14 πραγματοποιήθηκε με σταδιακές βελτιώσεις κατά τη διάρκεια του 1928, κάνοντας δύσκολο τον προσδιορισμό του εάν μία μοτοσυκλέτα κάποιου συλλέκτη είναι το ένα ή το άλλο μοντέλο. Για παράδειγμα, στις αρχές του 1928, η Sport ήδη διέθετε τον βελτιωμένο κινητήρα των 500cc (με τις βαλβίδες εισαγωγής στο πλάι και τις βαλβίδες εξαγωγής στη κεφαλή), με μεγαλύτερες ψύκτρες, τόσο στο κύλινδρο όσο και στη κυλινδροκεφαλή, με ταμπούρο στον εμπρόσθιο τροχό (ειδικά για χρήση της μοτοσυκλέτας με sidecar), σιγαστήρα εξάτμισης Alfa, όπως και εμπρόσθια ανάρτηση με δύο ελατήρια και τα μαρσπιέ τοποθετημένα στο ύψος της κυλινδροκεφαλής, ενώ ακόμα παραγόταν σε πράσινο χρώμα. Την ίδια χρονιά (1928) παράχθηκε μία ειδική έκδοση, πάντα σε πράσινο χρώμα, με μακρύτερα αλουμινένια μαρσπιέ, λαμαρινένιες προστατευτικές ποδιές, ελαστικά με σαμπρέλα και ηλεκτρικό σύστημα Bosch με μανιατό-δυναμό. Η πραγματική 14 του 1929, επιπλέον των προηγουμένων, αποκτά εμπρόσθια ανάρτηση με τρία ελατήρια και σύστημα απόσβεσης στα πλάγια (του τύπου που χρησιμοποιήθηκε στις Moto Guzzi G.T. και στις αγωνιστικές Moto Guzzi) και τροποποιημένο σκελετό, με άλλη γωνία κάστερ και μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος. Ο εμπρός τροχός απέκτησε κωνικά ρουλεμάν, ενώ τα ελαστικά είναι πλέον 26” x 3.50 και τα μαρσπιέ τοποθετήθηκαν πιο πίσω.Συνολικά, τριάντα βελτιώσεις απαριθμούνται στο διαφημιστικό έντυπο της Moto Guzzi, περιλαμβάνοντας, επιπλέον όλων των παραπάνω, την αυτόματη λίπανση του κιβωτίου ταχυτήτων από το λάδι του κινητήρα, έναν νέο γρασαδόρο για το κοκοράκι της βαλβίδας εξαγωγής, κουζινέτο «thrust» για τον συμπλέκτη (το ίδιο διαβόητο για την ευαισθησία του με των Falcone), μακρύτερο λαιμό τιμονιού με μεγαλύτερη διάμετρο και μπίλιες ρουλμάν, δυνατότητα τοποθέτησης sidecar δεξιά ή αριστερά της μοτοσυκλέτας, νέο, ρυθμιζόμενο τιμόνι, νέο σύστημα λίπανσης (κατασκευής Tecalemit) σε όλες τις αρθρώσεις της εμπρός ανάρτησης, σύστημα απόσβεσης ενσωματωμένο στο λαιμό του τιμονιού. Είναι σημαντική και η αλλαγή του χρωματισμού από πράσινο σε κόκκινο, όπως στις αγωνιστικές μοτοσυκλέτες.
Από το 1929, η μοτοσυκλέτα προσφερόταν και με ηλεκτρικό σύστημα φωτισμού, τροφοδοτούμενο από την μπαταρία και από ένα δυναμό Miller, ξεχωριστά από το μανιατό, και τοποθετημένο σε εσοχή του κάρτερ, επάνω από το κιβώτιο ταχυτήτων. Το δυναμό εκινείτο, μέσω γραναζιού, από τον συμπλέκτη. Αυτή η αλλαγή έκανε απαραίτητες τροποποιήσεις στα καλούπια χύτευσης του κάρτερ και του καπακιού της πρωτεύουσας μετάδοσης, με αντίστοιχη αλλαγή στην αρίθμηση των κινητήρων, όπου προστέθηκε το γράμμα L (Luce = Φώς) εμπρός από τον αριθμό. Κατά την εξέλιξη της παραγωγικής διαδικασίας πραγματοποιήθηκε και μετάβαση από την επινικέλωση στην επιχρωμίωση, αρχικά κατ’ επιλογή του πελάτη με επιπλέον κόστος. Το 1930, η Sport 14 στη βελτιωμένη νέα σειρά, διέθετε διάταξη στο εμπρός φρένο, η οποία το προστάτευε από την είσοδο νερού και λάσπης. Τοποθετήθηκε και μία εργαλειοθήκη επάνω στο ρεζερβουάρ καυσίμου, όπως και νέα, πιο άνετα, λαστιχένια πλαϊνά προστατευτικά για τα γόνατα του οδηγού, ίδια με εκείνα του επόμενου μοντέλου, της Sport 15. Η Sport 14 παρέμεινε στον κατάλογο προϊόντων της Moto Guzzi έως τις αρχές του 1931, οπότε και αντικαταστάθηκε από τη Sport 15. Επίσημα, παράχθηκαν 4285 Sport 14 από το 1929 έως και το 1930.
Τέλος, ας σημειώσουμε ότι τα 498,4cc του κινητήρα προέκυψαν από διάμετρο x διαδρομή 88mm x 82mm, με σχέση συμπίεσης 4,5:1. Η μοτοσυκλέτα έχει μεταξόνιο 1430mm, ζυγίζει 130kg και φθάνει την ταχύτητα των 100km/h. Η δεξαμενή καυσίμου δέχεται έως και 11 λίτρα, ενώ το κάρτερ πρέπει να περιέχει 3 λίτρα λαδιού. Για την Sport 14, η Moto Guzzi διαφήμιζε ιπποδύναμη 13,2 ίππων στις 3800 στροφές/λεπτό και κατανάλωση 3,4 λίτρων καυσίμου ανά 100 χιλιόμετρα.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Mario Colombo, “Moto Guzzi, The Complete History from 1921”, Giorgio Nada Editore, Vimodrone-Milano, 2007, Guzzi club fiorenza, www.webalice.it
Τελευταία Νέα
Τα πιο δημοφιλή
Σχετικοί σύνδεσμοι
- Arturo Magni
- Giulio Cesare Carcano
- V7 sport:Telaio rosso
- ΒΒ1 Griso
- V50 Monza
- Moto Guzzi: μια σπουδαία ιστορία
- Moto Guzzi California 90
- Ποιοί είμαστε
- Sport 1200
- Από χρόνο και μέταλλο: Sport 14
- Moto Guzzi και V90- twin
- Καύσιμο και Guzzi
- Λάδια και Guzzi
- Moto Guzzi GTV 1939
- Στα Χρόνια του Πολέμου
- Moto Guzzi Trialce
- Guzzi diesel!!!
- Αντλία βενζίνης
- GMG 2011/90 χρόνια Moto guzzi
- 1926 TT: Το "περιστατικό" της Guzzi
- California 1400
- Πρώτες βόλτες με μία V550 Monza
- Moto Guzzi World Club Διεθνής Συγκέντρωση
- Moto Guzzi – αγωνιστική ιστορία/1949-1957
- 1921 Tipo Normale
- Moto Guzzi: Bellagio 940
- Cali 1400 δοκιμές
- Ing. Giuseppe Guzzi
- Άλμα!!! με Moto Guzzi
- Pietro Ghersi
- Τατόι ΦΙΛΠΑ:ετοιμασίες
- Ipothesys
- Ιστορία του ΤΤ- Isle of Man
- "Girl meets the bike": έρωτας μe ένα Guzzi
- MAGNI Guzzi Australia
- Τατόι ΦΙΛΠΑ: ημέρα αγώνα
- Moto Guzzi: V65 Police
- Duilio Agostini
- Giovanni Ravelli
- Giorgio Parodi
- Carlo Guzzi
- Cali 1400 Touring: Αποκάλυψη
- Omobono Tenni
- California Vintage
- Moto Guzzi:Stelvio 1200-2012
- Moto Guzzi: 500GP 4-κύλινδρο
- Αλλαγή φίλτρου αέρα σε 1200 Sport / Breva
- Moto Guzzi: 1000s
- Λίστα μοντέλων
- Moto Guzzi 850 Le Mans
- Moto Guzzi: Nevada 750ie
- Μoto Guzzi: Αποτελέσματα ΤΤ Isle of Man
- Moto Guzzi Police Special
- Αντίο στον Luigi
- Moto Guzzi 850 Le Mans, ο Άσσος
- Umberto Todero: η ζωή μου στην Guzzi
- Δρέπανο 13-15 Σεπτ
- MOTO GUZZI 1969 AMBASSADOR
- Guzzino 65cc
- Moto Guzzi: Wind Tunnel
- Guzzi Meeting “Città di Cava de’ Tirreni”
- Moto Guzzi: V1000 Convert
- Moto Guzzi: Lemans III 1983
- Guido Mentasti 1897-1925
- Moto guzzi T3 cafe racer 1976
- Moto Guzzi 1000 SP 1979
- Moto Guzzi: V7 Classic
- Californication
- Moto Guzzi: "Suzuka 8 Hours" racer
- KTEO Πρόσκληση για Νομό Αττικής 2014
- Scooter & Moto Festival 2014
- Μοτο Guzzi: California 1400 touring
- 2o Raduno Area Mediterranea- Moto Guzzi World Club
- ΑΕΤΟΙ ΣΤΟ ΠΗΛΙΟ-3η Συγκέντρωση Moto Guzzi
- Αντίο στον Luigi
- ΑΕΤΟΙ ΣΤΟ ΠΗΛΙΟ 2014
- Guzzisti Hellas: νέος ιστότοπος
- Moto Guzzi: The Stelvio way
- Party time guzzisti
- Moto Guzzi 1927 vs ατμομηχανής 1913
- Moto Guzzi: Airone 250 1952
- MOTO GUZZI V85 TT